Přichází období tanečních a plesů. Také ve Střelicích začínají v lednu 2009 tradiční plesy.
Jako první bude v sobotu 17. ledna 2009 v sálech sokolovny ve Střelicích tradiční "MYSLIVECKÝ PLES". Začátek ve 20:00 hodin, hraje skupina MODUL.
23.ledna 2009, také ve všech sálech sokolovny, se můžeme těšit na REPREZENTAČNÍ PLES ZÁKLADNÍ ŠKOLY STŘELICE.
7.února 2009 pořádá TJ SOKOL REPREZENTAČNÍ SOKOLSKÝ PLES,který začne v místní sokolovně ve 20 hodin.Tento ples se koná v rámci oslav 100.výročí od vzniku místní TJ.
21. února 2009 ve 20 hod.jsou na pořadu TRADIČNÍ MAŠKARNÍ OSTATKY.
A nyní ještě pár zajímavostí a ukázek tanců, které jistě dobře znáte a na plesech určitě nebudou chybět.
Polka je tanec ve 2/4 taktu.
Polka vznikla pravděpodobně po roce 1830 v salónech východočeských měst, s tehdy velmi čilým společenským životem, na základě inspirace a použití prvků ze starších českých lidových tanců této oblasti. Původní česká polka byla hladká - nebyly v ní poskoky, teprve později vznikla řada nejrůznějších variant.
Název polka vznikl buď v souvislosti s polským povstáním proti carskému režimu (1831; značná část Polska byla tehdy součástí carského Ruska), s nímž sympatizovala zejména právě východočeská společnost, nebo se základním střídavým krokem tohoto tance (krok-sun-krok), jehož druhý krok je kratší - někdy přibližně půlkou předchozího. Nabízí se i souvislost s 2/4 taktem tohoto tance, neboť dvě čtvrťové notové hodnoty dávají dohromady notu půlovou - lidově půlku. A z termínu půlka mohla časem vzniknout polka.
Z Hradecka se polka prostřednictvím bálů dostala do Prahy a odtud do celého světa. Snad nejznámější polkou je Škoda lásky, kterou v roce 1929 složil zbraslavský rodák Jaromír Vejvoda (1902 -- 1988), český text je od Václava Zemana. Původně se ale jmenovala Modřanská polka, protože ji Vejvoda poprvé hrál v Praze-Modřanech. Tato skladba je známá po celém světě a pod nejrůznějšími názvy, např. Rosamunde (v němčině), Beer Barrell Polka (resp. Roll out the Barrells, v překladu Vyvalte sudy). Ukázka polky Škoda lásky (klikněte na název)
Valčík je tanec ve 3/4 taktu.
Názory na vznik a vývoj valčíku jsou dodnes rozporuplné. Podle Němců stály na počátku valčíku lidové tance alpských zemí - tzv. lándlery.. Charakter všech těchto tanců byl rovněž otáčivý, chcete-li valivý, a pro tento způsob tancování se časem ujal termín „walzen". Přerod z lidového tance na salonní probíhal zejména v 2. polovině 18. století ve Vídni.
Přes všechny zákazy dosahoval valčík všude značné popularity a to již v dobách, kdy úroveň doprovodné hudby byla ještě podprůměrná. Když pak získal pozornost takových skladatelů jakými byli Josef Lanner, Johann Strauss st. i ml., Emil Waldteufel a také i velikánů vážné hudby - Haydna, Mozarta, Beethovena, Schuberta, Dvořáka aj., jeho popularitu ještě umocnily skvělé melodie a vídeňský valčík se stal neodmyslitelnou součástí tanečních zábav v Evropě. Jako ukázku máme novodobý valčík od Michala Davida s názvem Valčík pro mámu.(klikněte na název)
Waltz je tanec ve 3/4 taktu
V 19. století byl z Evropy do Ameriky importován valčík a ta jej zase vrátila Evropě v 20. století ve zcela přepracované formě jako valse boston, nebo krátce boston. Vznikl ve stejnojmenném městě USA a v Evropě se mu říkalo také „narovnaný valčík'. V Paříži vznikla jeho francouzská podoba - valse hésitation. Oba druhy se vyznačovaly měkkými pohyby, doklouzávanými kroky a různými výdržemi v tanci i hudbě .Do Českých zemí se boston dostal již začátkem 20. století přes Vídeň.
Pár je v základních figurách waltzu v neustálém kontaktu a přirozený vláčný pohyb je obohacen tzv. waltzovou vlnou. Valčík získal značnou oblibu u všech generací, která mu vydržela dodnes. V Českých zemích se waltzu někdy říká pomalý valčík. A nyní další ukázka, tentokrát to bude známý Poslední waltz (klikněte na název)
Tango je tanec ve 2/4 taktu.
Je to erotický jihoamerický tanec dodnes ještě ne zcela objasněného původu. Tanec, který vznikl v 2. polovině 19. století v chudinských přistěhovaleckých čtvrtích na periférii argentinského Buenos Aires. Tango se zrodilo v ulicích, v hospodách a vykřičených domech, jako výraz napětí mezi vidinou lepšího života, se kterou se přistěhovalci usazovali v zemi a realitou bídy a lidské samoty. V Praze se tango objevilo v roce 1911..
Hudba tanga, v níž se hojně vyskytují staccata a crescenda, vytváří náladu tajemného dramatu s neustálými proměnami, které znovu a znovu nabízejí pozvání, jemuž nelze odolat. Řada kroků tanga pak připomíná vláčné pohyby kočkovitých šelem. Jako ukázku si můžete pustit Kubánské tango (klikněte na název)
Hlavní tance jsme si zopakovali a nyní nám už nezbývá než se společensky obléci, dobře se naladit a vyrazit do tanečního reje.
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————